Senin, 23 November 2015

Cara Berhenti berlebihan ketiak Peluh Sememangnya

Cara Berhenti berlebihan ketiak Peluh Sememangnya

Bagi orang-orang yang berpeluh banyak, ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana untuk menghentikan peluh ketiak berlebihan. Ini dengan mudah boleh menimbulkan masalah dengan keyakinan seseorang. Ia sudah tentu memalukan dan tidak selesa untuk sesiapa sahaja untuk perlu berurusan dengan.

Istilah perubatan bagi keadaan ini adalah hiperhidrosis, dan ia boleh keturunan. Ia biasanya bermula pada tahun-tahun remaja anda dan biasanya menjadi lebih teruk, melainkan jika ada sesuatu yang dilakukan mengenainya. Melihat doktor anda disyorkan, kerana dia boleh menetapkan beberapa ubat yang sesuai untuk membantu melegakan gejala. Walau bagaimanapun, ia juga boleh menjadi akibat daripada penyakit lain atau keadaan. Sebagai contoh, ramai wanita yang mengalami menopaus sering berpeluh berlebihan. Faktor-faktor lain seperti obesiti, kencing manis, antara lain juga boleh mencetuskan peluh.

Malangnya, dengan peluh ketiak berlebihan datang bau badan juga, dalam beberapa kes. Oleh itu, ia amat disyorkan untuk mencukur kawasan itu dan membersihkan dengan betul. Gunakan antiperspirants, tidak deodoran. Deodoran hanya akan menutup bau. The antiperspirants akan membantu untuk mengurangkan berpeluh. Sesetengah jenama bekerja lebih baik daripada yang lain kerana mereka mempunyai lebih daripada aluminium klorida di dalamnya. Jadi, anda akan mempunyai untuk mencuba pelbagai produk untuk melihat mana yang terbaik untuk anda.

Doktor anda juga boleh membantu dalam aspek ini. Terdapat juga preskripsi antiperspirants ada yang mengandungi lebih bahan aktif untuk mengurangkan jumlah berpeluh. Terdapat juga ubat makan, tetapi yang boleh membawa kepada beberapa kesan sampingan yang mungkin dia lebih suka mengelak.

Selain itu, anda mungkin mendapati manfaat daripada iontophoresis yang merupakan satu prosedur dermatologi. Pesakit akan ditadbir arus elektrik tahap rendah ke kawasan itu yang buat sementara waktu boleh menyekat kelenjar peluh. Ia adalah satu rawatan yang mengambil masa beberapa minggu untuk menyempurnakan dan amat selamat. Suntikan botox dan pembedahan penyelesaian lain untuk masalah ini.

Anda juga boleh mendapat manfaat daripada teknik relaksasi yang berbeza seperti meditasi dan yoga. Kadang-kadang, menekankan apa yang mencetuskan keadaan ini, dan belajar bagaimana untuk menghadapi situasi yang sukar pasti boleh membantu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar