Senin, 23 November 2015

Berpeluh berlebihan - Cara Mengawal Peluh Itulah Beyond Normal

Berpeluh berlebihan - Cara Mengawal Peluh Itulah Beyond Normal

Apakah pernah ada masa yang anda rasa seperti badan anda berpeluh? Pernahkah ia berlaku anda hanya duduk di tempat yang sejuk, tetapi anda mula melihat kesan peluh pada baju anda? Adakah anda pernah menghadapi masalah berpeluh berlebihan terutamanya di hadapan ramai orang atau dalam keadaan tertekan? Adakah anda sebahagian daripada 3% daripada penduduk Amerika yang mengalami memalukan dari segi sosial, atau kadang-kadang, satu keadaan yang melumpuhkan sosial ini? Adakah anda tahu apa keadaan ini atau apa pilihan rawatan yang ada untuk membantu meringankan penderitaan anda?

Untuk memulakan sesuatu di luar, keadaan ini dikenali sebagai hiperhidrosis. Ia adalah keadaan perubatan di mana badan sedang mengalami peluh berlebihan di luar julat normal. Apa yang berlaku adalah badan dicetuskan untuk menghasilkan peluh, tetapi bukan jumlah biasa, badan bukan menghasilkan peluh dua kali ganda! Keadaan ini tidak menakutkan anda kerana ia tidak begitu takut langsung. Semua ia hanya peningkatan yang tidak normal dalam pengeluaran peluh. Ini tidak sepatutnya penggera anda dalam apa jua cara.

Terdapat pelbagai jenis hiperhidrosis. Terdapat hiperhidrosis palmar, hiperhidrosis axillary, cranio-muka hiperhidrosis dan pedal hiperhidrosis. Ini hanya sebahagian daripada syarat-syarat yang paling biasa yang cawangan dari hiperhidrosis.

Peluh berlebihan menjadi masalah bagi orang-orang yang garis tawaran kerja dengan interaksi bersemuka dengan orang ramai. Sebagai contoh, anda bekerja sebagai penyambut tetamu di sebuah syarikat. Tugas anda adalah untuk berinteraksi dengan orang yang datang dalam bangunan. Anda bertanya kepada mereka apa tujuan mereka adalah atau yang mereka mahu lihat. Jika anda berpeluh berlebihan, maka anda berasa cukup malu atau malu bahawa anda sedang menjalani prosedur ini. Anda boleh kehilangan keyakinan anda dan prestasi kerja anda dengan baik boleh terjejas kerana ini.

Terdapat beberapa cara bagaimana untuk mengawal peluh berlebihan, melalui kedua-dua cara semula jadi dan buatan. Sebahagian daripada rawatan atau ubat boleh bekerja untuk anda, ada yang tidak boleh. Orang lain mungkin telah memberi keterangan bahawa ubat tertentu atau produk bekerja untuk mereka, tetapi anda perlu ingat setiap orang adalah berbeza. Cara mereka bertindak balas kepada produk atau remedi tidak akan sama untuk anda.

Antara cara-cara untuk mencegah atau menghalang seseorang daripada sedalam-dalamnya berpeluh adalah dengan menjadi teliti dengan kebersihan peribadi, mengubah gaya hidup mereka, dengan menggunakan anti-perspirants, dan dalam kes-kes yang teruk, mengambil jalan keluar dengan pembedahan. Tetapi sebelum anda membuat keputusan tentang rawatan untuk memilih, berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu. Dia boleh membantu anda membuat keputusan jika anda perlu cuba pertama ubat semula jadi. Walaupun mereka tidak bekerja dengan segera untuk menghentikan berpeluh, sekurang-kurangnya anda tahu bahawa tidak ada bahan kimia berbahaya yang digunakan untuk badan anda.

Jika anda mahu hasil yang lebih cepat kedua-dua kelegaan sementara dan kekal berpeluh berlebihan, maka anda perlu mempertimbangkan untuk mendapatkan suntikan Botox atau mendapat pembedahan ETS. Suntikan botox menyediakan pembasmian segera berpeluh, tetapi dalam jangka masa panjang, kesannya berkurang. Dengan pembedahan, ia adalah kekal, tetapi terdapat risiko yang terlibat.

Adakah anda tahu sekarang apa yang berpeluh berlebihan? Untuk rawatan lain boleh, sila layari laman web saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar